Sunday 11 December 2011

Aku Tak Bodoh !

selamat bercuti hujung minggu + cuti hari keputeraan sultan selangor semua.......!!!!


ape yang kita biasa buat time hujung2 minggu ni ek? of course study la kan....boleh plak tanye soalan macam tu..nama pn student..xleh lari dari study,study,study! 


Ok, back to tujuan asal aku tulis blog hari ni. Aku nak cerita yang hari ni kebenaran bahawa aku xleh hidup tanpa kalkulator terbukti dengan jelas!! Nak tahu kenapa?? Pagi tadi aku belajar ngan pakar matematik kelas aku, Idris, then aku diberi task untuk menyelesaikan satu soalan ni....soalan dye senang je...pasal integration, da belajar dah benda tu time SPM dulu....he3! Punya la confident aku jawab soalan tu...pastu dalam soalan tu ada la kene selesaikan                               2 (1/3)...dengan pantas,sambil mata aku yang masih melekat kat soalan tu...aku nak ambik kalkulator aku konon nak kira la berapa jawapan nye. Tapi dengan pantas jugak si Idris tu ambik kalkulator aku....Arghhh....macam mane aku nak kira??? Dye suruh aku kira pakai otak soalan tu. Ok rileks2...aku pn tgk la soalan tu...berkelip-kelip mata aku tgk soalan tu..then aku pn        tersengih-sengih kt Idris macam kerang busuk! Serius aku cakap aku hanya mampu tgk je soalan tu...aku xleh jawab beb!! ohh...deng! Aku da seram dah tgk muka Si Idris tu yang memang naik angin gila! Ye la soalan senang macam tu pn aku xleh jawab, sape tak marah beb! Idris cakap da lama da aku kene kalo  aku ni adik dye...huhhh!!
this is the question 
So...untuk meredakan kemarahannye, aku dengan muka tak bersalahnye jawab yang 2 (1/3) = 7/3 Dan....kali ini Si Idris tu aku rasa dah menggila menahan kemarahannye.....Argghhhh.....!!! Aku plak "Kenapa2?? Salah ke?? Ajar la aku...", aku masih xleh terima kenyataan...Selepas dye bertenang, dye ckp yg jwpn yg aku beri tu adalah untuk 2 + (1/3)...ha3! macam2 la aku ni....Ok, lepas tu dye ajar la aku cara nak mengira yg melibatkan pecahan ni...kiranye aku ni back to basic sama mcm sekolah rendah dulu...teringat masa darjah 3 cikgu math ak, Ckg Lokman sampai beli buah tembikai n potong kepada beberapa pecahan semata2 nak ajar pasal pecahan...lps tu ramai2 satu kelas makan buah tu...=) 


So, moral of the story untuk hari ini adalah kita tak boleh terlalu bergantung pada kalkulator!! Tp kalo kita still insist on using calculator, hasilnye jadi macam aku lah...soalan budak kecik pn xleh jawab!! Jadi...sama2 lah kita berubah ke arah kebaikan....more to myself...aku berazam untuk mengurangkan penggunaan kalkulator dalam hidup aku...InsyaAllah...Aminnn....
teman setia sejak form 4
To Idris : Aku mntk maaf kerana menyusahkan k0...




No comments:

Post a Comment