Monday 28 November 2011

The Gills of a Fish

Pelik tak ngan tajuk kt atas tu? Sebenarnya aku terdetik nak tulis benda ni (pasal cara gill ikan ni "beroperasi") sebab aku stuck gila time belajar benda ni masa zaman sekolah dulu. Aku belajar benda ni sampai terbalik2 aku pusing buku rujukan aku, tapi tak paham2 ugak. Serious aku cakap.....sampai abis sekolah menengah aku tak paham!!

Tadi tgh aku buat preparation untuk kelas Biologi esok, aku jumpa lagi pasal benda ni dalam buku teks Bio aku. (buku Mader kesayanganku.....suara Doraemon) Esok belajar tajuk respiration, so of course la benda ni ada kan?! Menggelabah ugak aku masa nak baca subtajuk pasal cara pernafasan ikan ni.....aku pun tarik nafas....baca Bismillah....dan nilah hasil kefahaman aku setakat ni.....

layan gambar ni dulu ye..

Okey macam ni.....
masa mouth open, the opercula closed. So, water drawn in. Then, mouth is close, opercula is open, so the water drawn out through the gills. Actually, gills ni adalah outward extention of the pharynx. Tak tau apa pharynx? Ala...bnda yg duduk antara mouth and esophagus tu.....Lepas tu water passed out the pharynx dan lalu the finely divided gills. Okey stakat ni? Jom kita teruskan....huhu *mesti orang lain tak paham punya apa yg aku tulis ni*kih3....Ok,setiap gills layer ataupun gill arch ade 2 rows of gills filament. 
gill arch n gill filaments


lamellae kat gill filaments.


Dan setiap gills filament has a series of capillary laden lamellae. Nak tau satu benda tak? Water pass through this lamellae secara bertentang arus @ in opposite direction of the blood flow in the capillary.


Lepas tu, kat lamellae ni, blood takes up almost all the oxygen yang ada dalam water hasil daripada countercurrent flow. Countercurrent flows means two fluids flow in opposite direction. Mader cakap, oxygen content of water always higher than the oxygen content of the blood....

Haa...ni la gmbar lamellae....Gambar ni menunjukkan gasses exchange antara capillaries inside the lamellae and the water that flows between the lamellae. Arrow ke kanan tu menunjukkan movement of water pass through lamellae. Arrow ke kiri pulak tu ( arrow yg bwh tu ) menunjukkan arah pergerakan darah(blood flow). 


Alhamdulillah.....lega sikit rasanya....walaupun still ada lagi ayat2 dalam buku Mader yang menerangkan pasal benda ni yang aku tak faham, its still okey n better dari apa yang aku alami time sekolah dulu. At least aku paham r jugak. Walaupun dgn ayat yg tunggang terbalik seperti kat atas tu, paling tidak aku boleh tulis apa yg aku paham. Kalo ummi, lecturer bio aku, tau aku tulis macam ni....mati aku. Mana taknya, jawapan bio siap di check nye lagi grammar betul ke tidak. Merah kertas jwapan bukan kerana salah jawab, tapi salah grammar!!hahaha...*bajet......


p/s: Ehem...nak bljr ngan Neo n Eyam lah bio lepas ni....Mamat2 yg minat,pandai bio....he3!
      tak lupa juga lecturer bio aku, Dra (gelaran doktor dr indon) Umi Salamah Hassan.....

No comments:

Post a Comment