Saturday 11 February 2012

Sepagi di Pasar Tani Seksyen 17, Shah Alam

Hello dearie blog....


Pada hujung minggu yang indah untuk tidur ini (heee), aku dan classmate aku dari ASPER: First Class telah mengadakan lawatan ke Pertanian di Pasar Tani Seksyen 17, Shah Alam. Tapi apa kes buat lawatan kat pasar tani????? Alkisah nya, kitorang g pasar tani bukan saje2 tau. Kami telah ditugaskan untuk melakukan amali bagi subjek Pertanian kat sini. Maklumlah....semester 3 ni kan kitorang belajar pasal entrepreneurship and agricultural marketing...so, inilah jadinya. Inilah bestnya belajar kat Asasi Sains Pertanian UPM (ASPER)! Orang lain ado buat semua2 ni??? Tak do kan3? xD


Di pasar tani ini, kami telah ditugaskan oleh lecturer kesayangan kami Dr. Wan Mohamed untuk menolong para peniaga menjual barang jualan mereka. At the same time, kami juga perlu menanyakan ape2 soalan yang patut ditanya. Boleh plak mcm ni kan?! Kami dibahagikan kepada 5 kumpulan which is setiap kumpulan ada section masing2:
KUMPULAN 1a - sayur- sayuran
KUMPULAN 1b - buah-buahan
KUMPULAN 1c - ikan
KUMPULAN 1d - daging
KUMPULAN 1e - makanan siap diproses


dan...group aku adalah di section buah-buahan. Oh Yeahhhh!!! So, tak nak cakap byk...just enjoy the picture  ragam kami sepanjang pagi ni. (caption is the best way to story morie) ^.^


menjamu selera sebaik sampai di pasar tani. tq FAMA :P

Briefing dr Dr Wan sebelum memulakan tugasan

Yaya, para pekerja and me kat gerai jualan buah

'urusan jual beli' oleh group aku-1b

group 1a di gerai sayur-sayuran. Dimaklumkan bahawa gerai ini dapat
 untung bersih RM 12 ribu setiap hari! O.o
sal, ilya n ziqou from group 1a

Hadi from group 1c kat gerai ikan

group 1c
group 1d di gerai jualan daging

yus, jiqq, enisa n pemilik gerai di gerai jualan makanan - group 1e

ana,wani n radzious from group 1e

Di sebalik keseronokan kami berniaga di pasar tani, ada cerita sedih telah berlaku di kalangan classmate aku ni. 

izat jaris n ziad

Budak 2 orang kat gambar atas ni telah tersalah naik van tanpa disedari mereka T T . Van yang mereka naiki menuju ke Taman Melawati, KL kalau tak silap aku la. Begitu jauh tersasar dari kami yang menaiki bas menuju ke Shah Alam.Tak lupa juga kisah si Hafizz budak Sabah tu yang tertinggal di kolej.  Lawak pun ada aku ase kisah dyorang ni. Macam2 ragam!

Sebagai penutup aktiviti kami hari ini

acara membahagi-bahagikan makanan dan buah-buahan!
p/s: kami dapat macam2 dari pemilik gerai antaranya buah-buahan, ikan, nasi lemak, berbagai jenis         kuih n etc. Thanks to para peniaga!!





No comments:

Post a Comment